Photo by Akira Arai (Nacasa & Partners Inc.)

Structures of Liquidity

2021

Hideki Umezawa + Koichi Sato

Four-channel video installation
4ch video, 5.1ch sound, photograph, oyster shells
 
Video - Koichi Sato
Sound - Hideki Umezawa
 
CGI - Issei Yamagata
Technical Support - Shimpei Ueda
Translation - Shintaro Tokairin, Terry White
Underwater Fliming - ZEAL Co., LTD.
 
courtesy of GENELEC JAPAN Inc., Tokyo Sea Life Park; National Museum of Nature and Science
 
The work was commissioned by the Agency for Cultural Affairs of Japan, for the exhibition “Back Tokyo Forth” from 7 Jul to 30 Sep 2021.

This installation, based on fieldwork mainly around Tokyo's waterfront areas, features multi-channel videos projected onto four large displays and a 5.1 channel soundscape.
 
The piece draws inspiration from several locations that lie at the boundary between natural environments and urban areas, such as the artificial forest of Meiji Shrine, planned to grow into a natural woodland over a century, and the Kasai tidelands, recognized as a important habitat for waterbirds despite being land fill.
 
However, these places are also intimately linked to disasters like liquefaction caused by earthquakes, and issues such as rising sea levels and marine pollution. The artwork attempts to contrast the time of development and construction moving towards the future, with the time to return to nature, through image and soundscapes of Tokyo's waterfronts and land fill areas.
 
The video also includes the image of monument of light for a 'big event'. Its reflection on the pitch-black sea surface appears almost like liquid itself. This evokes the paradoxical situation where the power of capital aims to reclaim the sea for economic activities, solidifying weak ground, while capital itself is fundamentally fluid.
 
Furthermore, with a soundscape incorporating natural sounds like forests and underwater environments alongside urban clamor, the piece references Arata Isozaki's statement, "The future city is itself a ruin", aiming to capture a vision of the future that coexists with the evolving environment, transcending human scale in its perception of the city.

 
 
 
東京の湾岸地域を中心としたフィールドワークを元に構成された、4面の大型ディスプレイに映されるマルチ・チャンネル映像と、5.1チャンネルのサウンドスケープによるインスタレーション作品。
 
この作品は、100年をかけて自然林を形成するよう計画された明治神宮の人工の森や、埋立地でありながらも水鳥の重要な生息地として認定された葛西の干潟など、自然環境と都市の境界に位置するいくつかの場所からインスピレーションを受けています。
 
一方でこれらの場所は、地震による液状化などの災害や、深刻化する海水面の上昇・海洋汚染などの問題とも不可分の関係にあります。作品は、東京の水辺や埋立地などを舞台に、未来へと向かう開発や建設の時間と、自然へと回帰しようとする時間を映像とサウンドによって対比させています。
 
作品中にはまた、ある‘ビッグイベント’のための光のモニュメントが登場します。真っ黒な海面に反射したその姿は、半ば液体そのもののようです。それは、経済活動のために海を埋め立て、軟弱な地盤を固めていこうとする資本の力と、同時に資本そのものは本来液体のようなものである、という矛盾した状況を想起させます。
 
また、森や海中といった自然音と都市の喧騒を素材としたサウンドスケープとともに、磯崎新の「未来都市は廃墟そのものである」という言葉を作品中に引用しながら、今もなお変化していく環境と共存し、人間的なスケールを超えて都市を捉え直すような未来のビジョンを描き出そうとしています。